رویدادهای خبری گلستان در هفته گذشته

برقراری مسیر پروازی گرگان - اکتائو، شکسته‌شدن رکورد تولید گوشت مرغ، صعود شهرداری گرگان به مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال، مرگ ماهیان در سواحل خلیج گرگان و ترجمه دیوان مختومقلی فراغی به زبان فارسی از جمله رویدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ایرنا، استاندار گلستان گفت که رکورد تولید روزانه گوشت مرغ در استان شکسته شد و به رقم ۹۴۰ تن رسید.

هادی حق شناس اظهار داشت: این استان ضمن تامین مرغ مورد نیاز خود، حدود یک چهارم مرغ مورد نیاز تهران را تامین می‌کند.

**

اولین پرواز گرگان به اکتائو در کشور قزاقستان همزمان با روز جمهوری اسلامی با ۵۹ مسافر از قزاق‌های مقیم گلستان انجام شد.

بر اساس اعلام علی متانت مدیرکل فرودگاه‌های گلستان: در حال حاضر  این پرواز هر ماه یک بار به صورت رفت و برگشت انجام می شود و مدت زمان پرواز ۷۵ دقیقه است.

**

پنج نفر از فعالان ادبی و مترجمان زبان ترکمنی گلستان پس از هشت سال‌ تلاش و برای نخستین بار، دیوان مختومقلی فراغی شاعر مشهور ترکمن را به زبان فارسی ترجمه کردند.

گروه مترجمین اشعار مختومقلی فراغی در اطلاعیه ای اعلام کرد: پس از برگزاری ۹۵ جلسه مستمر، دیوان مختومقلی فراغی در چهار جلد ترجمه شد.

مشهدقلی قزل، موسی جرجانی، حاجی محمد قرنجیک، خال‌محمد پقه و عاشرمحمد رئوفی در مدت هشت هشت سال ۴۰۰ عنوان شعر مختومقلی را در چهار جلد و هر جلد ۱۰۰ شعر ترجمه کردند.
است که دیوان مختومقلی به زبان فارسی ترجمه شده است.

**

حمید هزارجریبی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با اشاره به توزیع ۱۱۵ هزار و ۱۷۵ تن انواع کود ازته در سال گذشته گفت که هزار و ۱۲۷ تن از این کود برای مصارف آب‌بندان پرورش ماهیان گرمابی و میگو و ۱۱۴ هزار و ۴۸ تن نیز بین کشاورزان زراعت کار استان توزیع شد.

**

تیم بسکتبال شهرداری گرگان با کسب دومین پیروزی متوالی در مقابل صنعت مس رفسنجان به مرحله نیمه نهایی لیگ‌ برتر بسکتبال مردان باشگاه‌های کشور راه یافت.

شهرداری گرگان در این مرحله باید به مصاف شیمیدر قم برود.

**

مدیرکل گمرکات گلستان گفت که سال گذشته حدود ۲۶۷ هزار تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۱۱۲ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۱۱۱ دلار از مبادی گمرکی این استان به دیگر کشورها صادر شد که در مقایسه با سال ماقبل از نظر وزنی ۲۵ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۹ درصد کاهش داشت.

سیدابراهیم حسینی اظهار داشت: کاهش حجم صادرات گلستان به سبب شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده از سوی برخی کشورهای منطقه از جمله ترکمنستان بود.

**

مسوول واحد نشریات و رسانه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت که سال قبل و با موافقت معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۷ مجوز فعالیت رسانه‌ای در این استان صادر شد.

حسن دیلم اظهار داشت: این مجوزها مربوط به تبدیل یک هفته نامه به روزنامه و راه‌اندازی ۹ پایگاه خبری، سه فصلنامه، ۲ مورد دو فصلنامه، یک سالنامه و یک هفته نامه بود.

**

هفته هجدهم مسابقات کورس اسبدوانی زمستانه گنبدکاووس با شرکت بیش از ۱۰۰ راس اسب از نژادهای ترکمن، تروبرد و دوخون در سه دور هزار متری و چهار دور هزار و ۲۰۰ متری، روز های یکشنبه و دوشنبه دوشنبه بدون حضور تماشاگران در مجموعه سوارکاری این شهرستان برگزار شد.

**

باحضور محمدرضا شاملو  معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور پروژه‌های بنیاد مسکن رامیان با اعتباری بالغ بر ۳۸۵،  کلاله با ۴۷۴ ،مینودشت با ۴۳۰ و گمیشان با ۲۰۰ میلیارد ریال افتتاح یا عملیات ساخت آن آغاز شد.

افتتاح بیش از ‌صد واحد مسکن روستایی، آغاز چندین طرح هادی روستایی، اهدای حدود ۳۰۰  جلد سند مالکیت روستایی و شهری، پایان عملیات نقشه برداری بیش از۵۰ روستای تحت مالکیت بنیاد علوی و آغاز ساخت صدها واحد مسکن روستایی از جمله پروژه های بنیاد مسکن در گلستان بود.

**

امواج و کولاب روزهای آغازین هفته گذشته سبب هدایت ماهیان مرده به سواحل خلیج گرگان در بندرترکمن شده و لاشه چند هزار گونه مختلف از آبزیان کوچک و بزرگ، سطح سواحل شرقی این پهنه آبی را پوشانده است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از سواحل بندرترکمن حکایت از تلف شدن ماهیان کفال و تعداد اندکی کپور در خلیج گرگان داشت که توسط امواج به سواحل این شهرستان منتقل شده بود.

**

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که در سال زراعی گذشته به دلیل ماندگاری برف روی شکوفه‌ها و تداوم سرما، بیش از ۲۰ هزار هکتار محصول کشاورزی این استان دچار سرمازدگی شد.

آمنه جمشیدی رودباری اظهار داشت: از این سطح محصولات کشاورزی  بین ۱۲ تا ۱۵ هزار هکتار کشت‌زارهای کلزا بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد آسیب دید که بخش عمده این زمین ها در مناطق شرق استان قرار دارد.

وی اضافه کرد: بقیه آسیب سرمازدگی محصولات کشاورزی گلستان به هفت هزار هکتار باغات سیاه ریشه وارد شد که در نتیجه آن درختان میوه در غرب گلستان و شهرستان رامیان بین پنج تا ۸۰ تا درصد خسارت دید.

**

رییس مجلس شورای اسلامی در سفری غیررسمی به گلستان سفر کرد و پس از حضور در شهر سیل زده گمیشان در شمال غربی استان و دیدار با جهادگران این شهرستان به روستای چن‌سبلی آق قلا در شمال گلستان رفت و از فعالیت اشتغال‌زایی گروه‌های جهادی در حوزه دامداری و خیاطی ویژه روستاییان دیدن کرد.

محمد باقر قالیباف در ادامه با حضور در روستای زلزله‌زده قورچای رامیان در شرق گلستان ضمن شرکت در آیین بهره‌برداری از هشت واحد مسکونی نوسازی‌شده، با تعدادی از اهالی این روستا وگروه‌های جهادی خدمت‌رسان حاضر در این منطقه گفت‌وگو کرد.