تاخت و تاز کرونا در استان گلستان/ “گرگان” و “بندرگز” دوباره در وضعیت نارنجی قرار گرفتند

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، حضور مسافران نوروزی و افزایش دیدوبازدیدهای عید سبب اوج گیری دوباره کرونا در برخی مناطق شد و رنگ بندی شهرهای استان را هم تغییر داد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از تسنیم از گرگان، از ابتدای امسال روند شیوع کرونا و تعداد مبتلایان در گلستان به طور نسبی افزایش پیدا کرد و تعداد مبتلایان به ویژه در یکی دو روز اخیر با سیر صعودی بیشتری همراه بود.

به رغم اینکه پیش از تعطیلات نوروزی، گلستان هم از جمله استان‌های ممنوع برای سفر اعلام شده بود اما در آستانه فرارسیدن نوروز با تغییر برخی محدودیت‌ها گلستان از لیست استان‌های ممنوعه سفر خارج شد و همین امر سبب شد تا بسیاری از مسافران نوروزی گلستان را برای سفر انتخاب کنند.

آنطور که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گزارش داده در تعطیلات نوروزی امسال  هفت میلیون و ۸۶۷ هزار تردد در جاده‌های گلستان ثبت شده و در این مدت ۵۰۶ هزار خودرو به استان وارد و ۴۹۰ هزار خودرو هم خارج شده‌اند.

به گفته مهدی میقانی نرخ جریان تردد در نوروز امسال ۳۷۵ بوده که در مقایسه با نوروز ۹۹ که ۱۸۹ بود، افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

در این مدت بیش از ۱۸۱ هزار نفر با ناوگان جاده‌ای، بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر با استفاده از قطار و ۵ هزار نفر نیز از طریق سفرهای هوایی وارد گلستان شدند.

ضمن اینکه بیشترین تردد خودروهای غیربومی در استان مربوط به خودروهایی با پلاک تهران، مازندران، خراسان رضوی و شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان و غیره بوده است.

در کنار انجام سفرها و تورهای گردشگری مجاز و غیرمجازی که در این ایام برگزار شده است، برنامه‌های برخی دستگاه‌های اجرایی نیز بی‌تأثیر در شیوع کرونا نبوده است.

متأسفانه برخی از ادارات از جمله اداره کل روستایی استانداری در این مدت مبادرت به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در برخی روستاها کرده که پروتکل‌های بهداشتی در پایین ترین سطح در آنها رعایت می‌شد.

در حالیکه همه مسئولان از مردم می‌خواهند سفر نروند، دورهمی برگزار نکنند و در تجمعات حضور نیابند برگزاری چنین برنامه‌هایی که خود عامل تشویق و ترغیب مردم در کنار هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، چه دلیلی دارد؟ شوربختانه اینکه مسئولان ارشد استان از جمله استاندار هم در چنین برنامه‌هایی حضور پیدا کرده و برای مردم سخنرانی می‌کردند.

برای نمونه در ۱۲ فروردین ماه در یکی از روستاهای گرگان با حضور یکی از کمدین‌های مطرح استان و خانواده‌های پاپ، جشنواره پیاده‌روی خانوادگی برگزار شد، جشنواره‌ای که با ازدحام جمعیت همراه بود و عملا هیچ پروتکل بهداشتی برای آن در نظر گرفته نشده بود. هرچند این جشنواره را اداره کل امور روستایی استانداری برگزار نکرد اما دستگاه‌های متولی دیگر هم هرکدام به نوعی از پذیرش مسئولیت برگزاری این مراسم طفره رفتند و در نهایت فرماندار گرگان با واسطه‌ای اعلام کرد که مراسم با نظارت کارشناسان بهداشت بوده است!

در کنار این شرایط باید به بی‌مبالاتی برخی شهروندان هم اشاره کرد، در حالیکه بسیاری از مراسمات مذهبی و معنوی، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی در سایه شیوع کرونا با محدودیت همراه شده اما برخی شهروندان بدون توجه به این مشکلات و خطر کرونا، دورهمی‌های خود را برگزار کردند و عده‌ای هم که به مسافرت رفتند تا سفیران کرونایی باشند.

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان گفته روند افزایش کرونا با توجه به شلوغی‌های روزهای پایانی سال و رعایت کمتر پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای فروردین ماه در استان شروع شد.

وی گفت: در این مدت تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان از ۱۸۰ نفر به ۲۸۳ نفر رسیده است که ۴۸ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان درباره آخرین رنگ بندی کرونایی هم گفته است که مراوه تپه و گمیشان هم چنان در وضعیت آبی هستند اما از تعداد شهرهای زرد در استان کاسته شده است.

وی اعلام کرد: دو شهرستان گرگان و بندرگز دوباره وارد وضعیت نارنجی شدند و ۱۰ شهرستان دیگر نیز وضعیت زرد دارند.

فاضل نسبت به شکل‌گیری موج دیگری از بیماری در استان هشدار داد و گفت: در روزهای اخیر متأسفانه تعداد بیماران سرپایی نیز با افزایش همراه بوده است. با توجه به شروع پیک چهارم کرونا در بسیاری از استان‌ها، در صورتی که مردم این دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند، درگیر مشکلات بیشتری خواهیم شد.