نوروز پرمشغله درمانگران/ مهمانان بیمارستانی ۴۱ درصد افزایش یافت

کم توجهی گلستانی ها به ملاحظات کرونایی در روزهای پایانی سال و ایام نوروز سبب شد مهمانان نوروزی هفته اول سال جدید در مراکز درمانی گلستان تا سقف ۴۱ درصد افزایش یابد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از مهر، تعطیلات نوروز در سال‌های گذشته مملو از خبرهایی با مضمون افزایش تعداد گردشگران و مسافران نوروزی در مراکز گردشگری و تفرجگاه‌های گلستان همراه بود اما امسال به لطف کم توجهی عمومی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای در امان ماندن از کرونا، خبرها محتوای متفاوت یافته و آمار مهمانان نوروزی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزایش محسوسی داشته است.

آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های گلستان در حالی یک بار دیگر بیشتر از ۲۰۰ نفر شده که در انتهای موج سوم، تعداد بیماران کاهش و به کمتر از ۱۸۰ نفر رسیده بود.

سهل انگاری و کاهش حساسیت عمومی به کرونا در روزهای پایانی اسفندماه در گلستان فراگیر شد؛ از سرگیری بازارهای هفتگی، فعالیت مستمر مراکز خرید و پاساژها، فعالیت حداکثری دست فروش‌ها و در یک کلام کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی چنان بود که گویی قرار است کرونا با عبور از سال ۱۳۹۹ از این دیار رخت بر ببندد.

پیاده روها و بازار در هسته مرکزی شهرگرگان مانند خیابان خمینی (ره)، ولیعصر (عج)، سرخواجه به حدی شلوغ بود که قدم زدن در شهر دشوار شده و شلوغی آن با بازار شلوغ سال‌های قبل از کرونا برابری می‌کرد.

اما بی مبالاتی و کم توجهی مردم به توصیه درمانگران استان سبب شد تا بار بستری بیمارستان‌ها بیشتر شده و از ۱۸۰ نفر به ۲۵۵ نفر (روز هشتم فروردین) برسد و شاهد رشد ۴۱ درصدی بستری‌ها بودیم.

با وجود اینکه در روزهای اخیر خبر افزایش بستری‌های کرونایی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می‌شود اما هنوز بخشی از اهالی استان این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

تعطیلات نوروزی و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان سبب شده تا برخی از مردم در شهرستان‌های مختلف استان با چشم پوشی از خطرات برگزاری تجمعات به برپایی مجالس بزم و شادی روی آورده و برگزاری عروسی‌ها رونق بگیرد.

کم توجهی و کاهش حساسیت عمومی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شده تا بار دیگر شاهد اوج گرفتن کرونا در گلستان باشیم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در گرگان در حال کم شدن است و این در حالی است که شناسایی هشت بیمار با کرونای انگلیسی مثبت، نگرانی‌هایی را نسبت شدت گرفتن این نوع کرونای جهش یافته در استان به وجود آورده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص آخرین آمار بستری گفت: از مجموع ۲۴۷ بیمار کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان، ۴۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده که از این تعداد ۲۱ نفر با دستگاه ونتیلاتور ادامه حیات می‌دهند.

عبدالرضا فاضل با اشاره به رنگ آبی کرونا در مراوه تپه و گمیشان و وضعیت زرد ۱۲ شهرستان دیگر استان و شکننده بودن این وضعیت‌ها، از مردم خواست تا از دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی پرهیز کنند.

فاضل ادامه داد: تا زمان اجرای واکسیناسیون عمومی، آحاد مختلف مردم باید همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت و از شرکت در تجمعات و دید و بازدیدهای نوروزی خودداری کنند.

روزهای آینده برای گلستان بسیار سرنوشت ساز است زیرا در آن نتیجه سفرها و مهمانی‌های نوروزی در ورود به موج جدید کرونا یا تداوم شرایط با ثبات به نمایش در خواهد آمد.

اگر شرایط رعایت پروتکل‌ها و افزایش بیماران کرونایی به همین شکل باشد، احتمال اینکه گلستان پس از تعطیلات نوروز با موج جدید و شاید سخت‌تر این بیماری روبرو شود، دور از انتظار نیست.