منتظری: صندوق حمایت از هنرمندان گره گشایی بخشی از مشکلات آنان می‌شود / نگاه ویژه برنامه هفتم توسعه به هنرهای نمایشی

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم توسعه باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد هنر در تمام عرصه‌های هنری به ویژه هنرهای نمایشی داشته باشیم.

به گزارش ساجد خبر، غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت ۷ فروردین روز ملی هنرهای نمایشی گفت: هنر در هر جامعه‌ای نشات گرفته از آداب و رسوم و فرهنگ آن جامعه است. در این میان هنر نمایش یا تئاتر نیز مستثنی نبوده و در واقع اجرای این هنر بسته به نوع فرهنگ‌ها متفاوت است. در بین هنرهای هفتگانه٬ هنر نمایشی به دلیل ارتباط چهره به چهره و نفس به نفس با مخاطبان جایگاه ویژه‌ای دارد. هنر تئاتر در همه زمینه‌ها اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناسی می‌تواند در همه ابعاد زندگی یک فرد تأثیر بسزایی داشته باشد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هنرهای نمایشی مورد توجه بسیاری از افراد جامعه قرار گرفت بویژه در شهرها و استان‌های مختلف کشور و در مناسبت‌های مختلف همراه مردم بود. بر همین اساس مجتمع‌هایی برای هنرهای نمایشی به صورت اختصاصی با سالن‌های ویژه برای ادامه حیات این هنر روی کار آمدند.

کرونا ضربه سنگینی به فرهنگ و هنر کشور وارد کرد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم یادآور شد: شیوع کرونا ضربه سنگینی به فرهنگ و هنر کشور وارد کرده و متاسفانه هنرهای نمایشی بیش از تمام حوزه‌ها آسیب دید. مباحثی نظیر بیمه بیکاری هنرمندان، حمایت‌های مادی و معنوق از آنها، کمبود متون نمایشی فاخر از جمله دغدغه هنرمندان حوزه نمایشی است.

منتظری با اشاره به نشست‌های کمیسیون فرهنگی در راستای حمایت از هنرمندان گفت: در نشست‌های مشترکی که  کمیسیون فرهنگی مجلس با دوستان و هنرمندان خانه تئاتر، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه نمایشی برگزار کرد مقرر شد در سال ۱۴۰۰ گام‌های حمایتی بلندی در راستای پشتیبانی از فرهنگ و هنر بویژه هنرمندان حوزه نمایشی برداشته شود؛  به فرض مثال مشخص شدن ردیف بودجه مشخص برای صندوق حمایت از هنرمندان بی شک گره گشایی بخشی از مشکلات آنها خواهد شد.

در برنامه هفتم توسعه باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد هنر در تمام عرصه‌های هنری به ویژه هنرهای نمایشی داشته باشیم

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد هنر در تمام عرصه‌های هنری به ویژه هنرهای نمایشی داشته باشیم؛ امیدوارم با یک نگاه عمیق به افق پیش روی شاهد کاهش دغدغه هنرمندان باشیم. در کنار صندوق حمایت از هنرمندان٬ اختصاص مبلغی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف حمایت از تشکل‌های مردم نهاد فرهنگی و هنری که در طی سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته صورت پذیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: چتر حمایتی از هنرمندان تنها مختص به هنرمندان پایتخت نیست بلکه تمام هنرمندان را تحت پوشش قرار می‌دهد و در سال ۱۴۰۰ هم در راستای صندوق حمایتی و هم پشتیبانی از هنرمندان گام‌های بهتری برداشته می‌شود و موضوع بیمه بیکاری هنرمندان در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: متولیان اصلی حمایت از هنرمندان٬ وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی است. نمایندگان مجلس به اندازه مسئولیتی که در قبال هنرمندان دارند در  بودجه سال جدید توجه ویژه‌ای به هنرمندان داشته و حتی مصوبه‌ای برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا در بودجه سال جدید در نظر گرفته شده است که هنرهای نمایشی جزو این دسته از مشاغل محسوب می‌شوند و هنرمندان تحت پوشش قرار می‌گیرند .