تلخ و شیرینی های سال ۹۹ در گلستان/از حریق و زلزله تا کمک مومنانه

سال ۹۹ در گلستان علاوه بر فراز و فرودهای بیماری کرونا، وقایع تلخ و شیرین بسیاری در لوح خاطرات اهالی این خطه ثبت کرده است.

به گزارش ساجدخبر، به نقل از مهر، استان گلستان سال ۹۹ وقایع بسیاری را پشت سر گذاشته است.

از مهم‌ترین مسائل شیوع بیماری کرونا بود که خاطرات ناخوشایند و گاه دلنشین را به همراه داشته است.

جان باختن بیش از دو هزار نفر از گلستانی‌ها و شهادت هشت تن از کادر درمان از وقایع تلخ این بیماری و همچنین مشارکت همگانی در تهیه اقلام مورد نیاز حوزه درمان توسط خیران و اجرای چندین مرحله طرح مواسات با همراهی عموم مردم از وقایع خوشایند کرونا است.

در جریان پیک دوم کرونا در گلستان در حالی که درمانگران استان مشغول خدمت رسانی به مبتلایان کووید ۱۹ بودند خبر شهادت دکتر عبدالله عباسی، پزشک معتمد گلستانی و رئیس اسبق علوم پزشکی استان بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا جامعه پزشکی گلستان را اندوهگین کرد.

دکتر عباسی در بخش عفونی بیمارستان صیاد شیرازی مشغول خدمات‌دهی و درمان بیماران کرونایی بود که به این ویروس گرفتار و بعد از ۲۵ روز جدال با این بیماری در نهم فروردین به شهادت رسید و اولین شهید حوزه سلامت گلستان لقب گرفت.

جان باختن مدیر کل سازمان تأمین اجتماعی گلستان و همچنین مدیر تبلیغات اسلامی علی آبادکتول بر اثر کرونا از دیگر حوادث تلخ استان در سال ۹۹ بود.

فوت آیت الله قدمی

آیت الله «سیدحبیب الله قدمی» از روحانیون برجسته گلستان و حافظ کل قرآن و صحیفه سجادیه هم در ۹ اردیبهشت بر اثر ابتلاء به کرونا در بیمارستان پنج آذر فوت کرد.

آیت الله قدمی در سال ۱۳۴۱ در روستای النگ شهرستان کردکوی به دنیا آمد. عضویت رسمی در سپاه پاسداران، حضور در جبهه و جانباز شدن در نبرد با نیروهای بعثی، مدیریت مرکز عالی تربیت مدرس و مربی قرآن کریم از جمله سوابق این روحانی برجسته گرگانی بود.

از وقایع تلخ کرونایی دیگر فوت داماد ۲۴ ساله آق قلایی بود که با برگزاری مراسم به ویروس کرونا مبتلا و فوت کرد.

کمک خیران در کرونا

شیوع بیماری کرونا سبب شد تا کمبود برخی از اقلام و تجهیزات مورد نیاز درمان در گلستان خود را نشان دهد و برای مبارزه همه جانبه نیاز به تجهیزات بود که در این بین خیران سلامت به کمک استان آمدند؛ به نحوی که تنها در یک جلسه با حضور خیران در استانداری گلستان، خیران متعهد شدند بیش از ۴۰ دستگاه ونتیلاتور را خریداری کرده و آن را به بیمارستان‌ها اهدا کنند.

همچنین با توجه به اینکه شیوع کرونا سبب خسارت‌ها و زیان‌های مالی شدید به طیف‌های گسترده‌ای از جامعه شد شاهد مشارکت گروه‌های مختلف جامعه در توزیع اقلام معیشتی و بسته‌های بهداشتی در استان بودیم و همچنین بسیاری از مالکان اجاره بهای واحدهای تجاری و منازل خود را به مستأجران بخشیدند.

مفقود شدن سها

مفقود شدن کوهنورد کرجی و جستجوی یک ماهه برای یافتن اثری از وی، یکی دیگر از حوادث گلستان بود.

«سها رضانژاد» به منطقه جهان نما سفر کرده بود که در ۱۹ تیرماه مفقود و جسد وی در ۱۷ مردادماه کشف شد.

این اتفاق در حالی رقم خورد که براساس مصوبه ستاد کرونا حضور تورهای گردشگری در گلستان ممنوع بود.

در این واقعه یکی از جنگلبانان بومی جسد تجزیه شده وی را کشف کرد که با آزمایش دی‌ان‌ای توسط پزشکی قانونی جسد احراز هویت شد.

پلیس آگاهی هر گونه عامل جنایی را در این حادثه رد کرد و پزشکی قانونی اعلام کرد که سقوط از پرتگاه عامل حادثه بوده است.

مفقود شدن معین

تنها چند ماه پس از واقعه سها رضانژاد، گمشدگی یکی از کوهنوردان بومی کردکوی در جنگل‌های این شهر، توجهات را به این منطقه جلب کرد.

معین شریفی جوان ۳۷ ساله گلستانی که برای پیاده روی به پارک جنگلی کردکوی رفته بود، به خانه برنگشت و جستجو برای یافتن وی آغاز شد.

با وجود تلاش‌های گسترده بومیان در کنار عوامل امدادی، سگ‌های تجسس برای یافتن وی پروسه جستجوی این کوهنورد هم طولانی شد که سرانجام در ۲۸ دی ماه بخش‌هایی از جنازه منتسب به وی در حوالی محل مفقودی کشف شد. که البته هنوز نتیجه آزمایش دی ان ای مشخص نشده است.

تولد چهار قلوها

ابتدای شهریور ماه ۹۹ بود که بانوی ۱۹ ساله ترکمن در اولین بارداری خود صاحب چهار قلو شد.

وی در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان چهارقلوهای خود را که سه دختر و یک پسر هستند به دنیا آورد.

استاندار گلستان در بازدید از این خانواده قول داد تا از این خانواده حمایت شود.

همچنین ۲۵ اسفندماه هم یک مادر ۱۸ ساله گلستانی در نخستین بارداری خود در گرگان صاحب چهارقلو شد.

زلزله ۵.۱ ریشتری رامیان

۱۷ شهریور ماه، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در روستای قورچای رامیان اتفاق افتاد و سبب تخریب ۲۵۰ واحد مسکونی در ۲۰ نقطه شهری و روستایی رامیان شد.

عملیات بازسازی این واحدها هم اکنون ادامه داشته و با همت بنیاد مسکن و نیروهای جهادی تاکنون چندین واحد به بهره‌برداری رسیده است.

زلزله ۵.۲ ریشتری مراوه‌تپه

پنجم مهرماه هم زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر در مراوه تپه اتفاق افتاد که سبب خسارت به بیش از ۲۵۰ واحد مسکونی شد.

این زلزله بیش از ۱۵ پس لرزه با بزرگای بین ۲.۵ الی ۳.۳ داشت.

حریق در توسکستان و پارک ملی

اوایل پاییز سال ۹۹ بروز یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان تراژدی تلخی را برای گلستانی‌ها رقم زد، حریقی که در روزهای نخست امکان مهار و اطفای آن ممکن بود ولی به سبب نبود تجهیزات و نیروی کافی تبدیل به یک بحران فراگیر در گلستان شد.

جنگل‌های پهن برگ توسکستان به سبب بی‌احتیاطی گروهی از شکارچیان طعمه حریق شده و چندین نیروی امدادی و اهالی بومی منطقه تلاش کردند تا بتوانند حریق را اطفا کنند.

در این عملیات بالگردهای سپاه و هلال احمر به کمک آمده و علاوه بر هلی‌برن نیروها با استفاده از سبدهای آب پاش نقش مهمی در مهار آتش سوزی ایفا کردند.

همچنین ذخیره‌گاه زیست کره پارک ملی گلستان در دو نوبت دچار حریق شد که این آتش سوزی بعد از چند روز با بارش باران مهار شد.

براساس اعلام مدیران متولی تلفاتی از حیات وحش در این پارک گزارش نشد.

سرقت سوخت

اواخر آذرماه ۹۹ خبر سرقت و قاچاق سوخت از نیروگاه علی آبادکتول منتشر شد. در این اتفاق، تعدادی از کارکنان نیروگاه، رانندگان تریلی و خریداران سوخت با تشکیل باندی، گازوئیل‌های ارسالی از شرکت نفت را که برای تولید برق باید استفاده می‌شد، با ترفندهایی از نیروگاه خارج و در محل‌های از قبل تعیین شده دپو می‌کردند.

متهمان در فرصتی مناسب سوخت‌های سرقتی را به برخی از شرکت‌های استان‌های همجوار و حاشیه تهران، با قیمت آزاد به فروش رسانده و از این طریق پول هنگفتی به دست آورده‌اند.

با اشراف اطلاعاتی پلیس، مأموران موفق شدند، بیش از ۱۲ متهم را در شهرستان‌های «کردکوی»، «گرگان» و «علی آبادکتول» دستگیر کنند.

متهمان تاکنون به سرقت دو میلیون لیتر گازوئیل طی دو سال در بیش از ۶۰ مرحله اعتراف کرده‌اند.

این پرونده در دست بررسی بوده و امکان افزایش میزان سرقت هم وجود دارد.

شهادت مرزبان گلستانی

اوایل دی ماه سروان «نبی الله خطیری»، فرمانده گروهان مرزی کرند از مرزبانان غیور هنگ مرزی اترک استان گلستان حین گشت‌زنی در سطح حوزه در راستای مأموریت قرارگاه عملیاتی مبارزه با اراذل و اوباش به شهادت رسید.

این مرزبان گلستانی در راستای اجرای دستور قضائی مبنی بر دستگیری یکی از اراذل و اوباش، طی درگیری با تعدادی از مخلان نظم و امنیت عمومی به وسیله سلاح سرد مجروح و به درجه رفیع شهادت نائل آمد و دو سرباز وظیفه هم مجروح شدند.

گفتنی است که پرونده این جنایت در حال بررسی است و تاکنون چندین نفر در این راستا دستگیر شده‌اند.

بهره برداری از واحدهای آسیب دیده از سیل

۲۲ هزار واحد مسکونی گلستان در سیل سال ۹۸ دچار خسارت شد که عملیات بازسازی آنها تا سال ۹۹ ادامه یافت.

بهره برداری از این واحدها با پرداخت ۸۱۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات و با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور انجام شد.

تلفات پرندگان در خلیج

حدود یک سال پس از مشاهده تلفات هزاران قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر در خلیج گرگان به علت ابتلاء به بوتولیسم، بار دیگر در نیمه نخست بهمن امسال، لاشه چند هزار چنگر و فلامینگو در این پهنه آبی کشف که موجب نگرانی خیل گسترده‌ای از علاقه مندان به محیط زیست شد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان در این خصوص گفت که براساس نتایج آزمایشات انجام شده، علت اصلی مرگ و میر غیرطبیعی پرندگان مهاجر در خلیج گرگان، همانند سال گذشته بیماری بوتولیسم بوده که تاکنون موجب مرگ حدود ۲۰ هزار پرنده در دو استان گلستان و مازندران شده است.

صعود تیم والیبال

در سال ۹۹ تیم پاس گرگان موفق شد به عنوان دومین نماینده گلستان به لیگ برتر صعود کند. این تیم با کسب ۲۳ برد به عنوان قهرمان لیگ دسته اول معرفی شد. این نخستین بار است که تیمی از گرگان در لیگ برتر حضور دارد.