۱۱ سال زمان برای پروژه درخواب رفته راه آهن گلستان-مشهد

انتظار شنیدن سوت قطار گرگان –گنبد- بجنورد – مشهد 11 ساله شد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از گلستان ما، ایرانی هست و یک امام غریب و سفر به مشهد مقدس؛ آنهم در یک سفر راحت و بدون دردسر و صد البته که راحت ترین و بی درد سر ترین و تقریبا ارزان ترین سفر به این مکان زیارتی، سفر با قطار است.

مردم استان گلستان سالهاست که در انتظار شنیدن سوت قطار از استان خود به سمت مشهد مقدس هستند اما گویا احداث این راه آهن را طلسم کردند و شاید هم پروژه  یا پیگیری کنندگان ن در خواب رفته اند.
پروژه راه‌آهن گرگان- گنبد-کلاله-بجنورد- مشهد یک پروژه ملی و راهبردی در حوزه حمل و نقل کشور است، این پروژه یک خطه و طول آن حدود ۵۷۰ کیلومتر است که هزینه ساخت آن در زمان طرح ریزی،  بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و ظرفیت بار این پروژه ۱.۶ میلیون تن و ظرفیت مسافر این خط ریلی ۲ الی ۴ میلیون نفر است.
این پروژه بزرگ، نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی به عنوان یک پروژه استراتژیک کلنگ‌زنی شد اما با گذشت بیش از ۱۱ سال همچنان بدون پیشرفت باقی مانده است و اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

از مسیر مشهد مقدس برخی از سازه های این پروژه الان سالهاست که خاک می خورند و یا دیگر کاربری خود را از دست داده اند.

طول این راه‌آهن حدود ۵۷۰ کیلومتر است که ابتدای مسیر از خروجی ایستگاه گرگان شروع می‌شود و از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان، اخلمد عبور کرده و به گلبهار ختم می‌شود ، این راه‌آهن، یک‌خطه و دارای ۲۷ ایستگاه و بالغ‌بر ۱۵ کیلومتر تونل می‌باشد.

اگر این پروژه قرار باشد که ساخته شود و ساخت آن هم به طور جهادی انجام شود، پروژه ای خواهد بود که توسعه را برای مردم شمال کشور (اعم از مازندران و گلستان ) فراهم کند.